Kuinka tehokas voisin olla?



Kuvissa mun eilisen aikaansaannos: pitkään toivotut taulut seinälle. Nyt voidaan Saran kanssa inspiroitua aamusin aamupalaa syödessä.

Miten ihmeessä saan ikinä mitään aikaseksi? Kysymys ei ole siitä, etten saisi mitään tehtyä, vaan enemminkin mietin sitä, että kuinka paljon voisin saada aikaan. Voisin käyttää aikani niin paljon tehokkaamminkin. Monta kertaa päivän aikana tulee havahduttua siihen ettei tee yhtään mitään fiksua. Mitä jos niiden hetkien määrän tiputtaisi esimerkiksi puoleen?

Ollaan koulussa opiskeltu lean-johtamista, jossa tavoitteena on hukan poistaminen. Tarkemmin siis pyritään poistamaan kaikki turha, kuten tavaran edes takaisin kantaminen eri vaiheiden välillä. Toi juttu on ehkä jokseenkin jäänyt mulle päälle, koska huomaan useinkin miettiväni kuinka turhaa milloin mikäkin toimihenkilön työn kannalta on. Ja nyt sitten ollaan päästy jo siihen vaiheeseen, että analysoin omaa elämääni.

Kuinka paljon mulla oliskaan aikaa, jos en joka 15 minuutti tarkastaisi Instagramia vain todetakseni, että mitään ei ole tapahtunut. Tai mitä jos opettelisin laittamaan vaatteet heti kaappiin, enkä keräilisi niitä siihen tuolille ensin ja sen jälkeen vasta myöhemmin viikata sen kasan takaisin vaatekaappiin. Pääsisin vähemmällä vaivallakin kun ei sitten tarvitsis keksiä niille vaattelle paikkaa siinä vaiheessa kun haluun sitä tuolia käyttää. Ja jos oikeen tehokkaaksi haluaisin ryhtyä, niin voisin myös vihdoin opetella pitämään huolta mun kännykästä. Jonkun pitäis joskus laskea, että kuinka monta kertaa päivässä mä sen kadotan. Musta tuntuu, että esimerkiksi aamusin, mulla menee yksi neljäsosa ajasta pelkän kännykän etsimiseen. Se on aina kadoksissa.

Joskus mä vielä kokeilen kuinka paljon voisin saada aikaseksi, jos oikeesti käyttäisin aikani paremmin. Siitä vois sitten pikkuhiljaa opettaa itsensä yleensäkin toimimaan tehokkaasti ja jossain vaiheessa siitä tulis automaatio. Tiedostan, että ei sitä välttämättä pidemmän päälle jaksa, mutta olishan se nyt ihan pirun siistiä, kun sais vaan asioita ihan sikana tehtyä.

Comments