Opiskelukaupunkina Vaasa (2/4)

Tänään ääneen pääsee Henna pääkaupunkiseudun edustajana. Näitä pk-seudun edustajia täältä Vaasasata kyllä löytyy. Fuksiviikkojen tutustumisissa tuntu, että joka toinen vastaantulija oli sieltä. Vielä kaksi postausta huomenna ja ylihuomenna luvassa. Stay tuned...


Ylhäältä vasemmalta: Julia, Siiri, Henna, Henni ja Sara. Alhaalta vasemmalta: Ella, minä ja Anna.
Hämeenkaduin Approilla ihan ensimmäisiä ryhmäkuvia mitä meistä koko porukasta löytyy.

Moikka!
Mun nimi on Henna, oon 22-vuotias ja ensimmäisen vuoden kauppisopiskelija. Muutin tänne länsirannikolle Helsingistä, mutta alun perin olen kotoisin Sipoon lintukodosta. Muistan, kuinka päätin jo lukion alussa hakevani kauppikseen. Olin aina ollut kiinnostunut yliopistossa opiskelusta, ja erityisesti kauppatieteissä mua kiinnosti monipuoliset tulevaisuuden työmahdollisuudet. Kun hain ensimmäistä kertaa lukemaan kauppatieteitä, hain Helsinkiin, silloiseen kotikaupunkiini. Pääsykokeet eivät kuitenkaan menneet aivan suunnitelmien mukaan, ja opiskelupaikka jäi silloin haaveeksi. Vaikka osasin asiat jotenkuten, ymmärsin myöhemmin, että osasin asiat aivan liian pintapuolisesti. Minulle oli kuitenkin selvää, että aion hakea uudestaan, mutta toisella kertaa hakukohteenani olikin Vaasa. Vaasaan hakeminen ei ollut mikään helppo päätös, mutta nyt olen todella iloinen, että uskalsin hypätä mukavuusalueeni ulkopuolelle ja hakea opiskelemaan minulle lähes tuntemattomaan kaupunkiin. Vaasassa houkuttelivat myös Helsinkiä alemmat pisterajat, sillä Helsingin pisterajat olivat tuolloin jo aika huimat. Välivuotenani tein töitä ja keräsin motivaatiota uuden luku-urakan aloittamiseen. Viime kesänä sitten puolen vuoden uurastus palkittiin, ja sain paikan Vaasan yliopiston kauppatieteellisessä tiedekunnassa. En varmaan koskaan unohda tuota huikeaa fiilistä, kun hyväksymiskirje tuli – se oli niin kaiken stressin ja satojen lukutuntien arvoinen! :)

Mikä on sun hienoin haalarimerkki ja mikä on tarina sen takana?
Mun mielestä hienoimmat haalarimerkit ovat sellasia, jotka voi yhdistää johonkin hauskaan tapahtumaan. Mietinkin aika pitkään kahden vaihtoehdon välillä, mutta lopulta päädyin valitsemaan hienoimmaksi haalarimerkikseni Nesu Waasan harkkasitseiltä saadun haalarimerkin (merkistä kuva löytyy Haalareiden taikaa -postauksesta toiseksi viimeisenä), joka on varustettu Tupun, Hupun ja Lupun kuvituksella. Kyseisen merkin sai siis ihka ensimmäisiltä sitseiltä, joissa opetettiin meille fukseille sitsaamisen saloja. Yksi syy, miksi valitsin tämän merkin, oli se, että näiden bileiden lippujen eteen nähtiin vaivaa. Harkkasitsit ovat tosi suositut ja niille piti kovalla työllä jonottaa liput, joten ei auttanut kuin laittaa kello soimaan kolmelta yöllä, ja puoli neljältä oltiinkin yliopiston ulkopuolella lippujonossa. Vaikka tää kuulostaa varmaan ulkopuolisen korviin aika hullulta, oli jonotus oikeastaan aika hauskaa ja sitsit olivat kyllä aikaisen herätyksen arvoiset!

Mikä sai sut lopulta valitsemaan Vaasan?
Mun pari kaveria opiskeli jo ennestään Vaasassa, ja olin kuullut heiltä Vaasasta pelkästään positiivista. Mulle oltiin kehuttu muun muassa kaunista kampusta, monipuolisia kurssimahdollisuuksia ja hyvää opiskelijoiden keskuudessa vallitsevaa yhteishenkeä. Olin kuullut, että Vaasassa on lyhyiden etäisyyksien takia helppo liikkua ilman autoa tai julkisia, ja asunto on suhteellisen helppo saada. Olin asunut ennen Vaasaan muuttoa koko ikäni pääkaupunkiseudulla, ja oli virkistävä ajatus nähdä vähän muutakin Suomea ja tietenkin tutustua uusiin ihmisiin. Olin hakenut myös aiemmin kauppikseen, Helsinkiin, mutta Vaasan siedettävämmät pisterajat oli yksi syy miksi lopulta laitoin Vaasan yliopiston ykkösvaihtoehdokseni. En ole valintaani kyllä hetkeäkään katunut, vaan Vaasa on jopa ylittänyt odotukseni.

Missä toiminnassa oot mukana ja kerro siitä vähän jotain?
Olen ollut alkuvuodesta lähtien mukana ainejärjestömme Warranttin yrityssuhdejaostossa. Yrityssuhdejaoston ideana on lyhyesti muun muassa hankkia sponsoreita tapahtumiin ja uusia etuja jäsenille. Vaikka itse olen aika uusi jäsen, olen jo päässyt hyvin mukaan toimintaan. Suosittelen kyllä hakemaan mukaan toimintaan, joka itseä kiinnostaa, tai ainakin osallistumaan aktiivisesti tapahtumiin! Se on loistava tapa myös tutustua uusiin ihmisiin.

Suuresti tsemppiä kaikille luku-urakkaan, nyt kun jaksatte painaa, niin uurastus varmasti palkitaan!


Comments