Opiskelukaupunkina Vaasa (1/4)

Ollaan monesti tyttöjen kanssa täällä Vaasassa mietitty miten vähän netistä löytyy tietoa Vaasassa opiskelusta. Luonnollisesti siinä pääsykokeisiin lukemisen aikana ja ennen Vaasaan muuttamista tuli monta kertaa googlattua kaiken näköstä eri opiskelukaupungeista. Päätin nyt omalta osaltani vähän parantaa tätä informaation puutetta, koska mulla on loistava mahdollisuus niin tehdä. Alkuperänen idea oli, että itse kirjottaisin täällä opiskelusta. Tästä ideasta kun kerroin tytöille niin kauppatieteiden opiskelijoina me sitä sitten vähän brainstormattiin ja tultiin siihen tulokseen, että no mun mielipiteitähän te täällä kuulette kokoajan, joten eiköhän anneta välillä jonkun muunkin mielipiteen kuulua. Alotetaan tässä kuitenkin vähän jollain nimen puolesta tuttulla turvallisella, sillä omia kokemuksiaan Vaasassa opiskelusta pääsee tänne ensimmäisenä jakamaan rakas kaimani Julia. Seuraavissa parissa postauksessa ääneen pääsee vielä Henna, Anna ja Siiri, mutta nyt annetaan sana Julialle...

Henna (vasen) ja Julia (oikea) tyytyväisinä ensimmäistä kertaa ulkoiluttamassa uusia haalareita.

Hellou!
Mä olen 21-vuotias Julia ja Turusta kotoisin. Mä hain viime keväänä suoraan lukiosta kauppakorkeakouluun, ja rehellisesti viime kevät oli mulle mun tämän astisen elämäni rankin. Mä olin jo aikoja sitten päättänyt hakea Vaasaan opiskelemaan, koska halusin maksimoida mahdollisuudet päästä heti ensimmäisellä kerralla kauppakorkeakouluun sisälle, sekä halusin lähteä uuteen kaupunkiin ja tutustua ihan uusiin ihmisiin. Lisäksi tiedostin, ettei mun rahkeet riittäisi esimerkiksi Turun kauppakorkeakouluun, joten ensisijaisuuspisteiden takia laitoin ensimmäiseksi hakuvaihtoehdoksi Vaasan kauppakorkeakoulun. Nyt oon asunut Vaasassa lähes vuoden, ja yhtään vähättelemättä tä on ollut mun elämäni paras vuosi! Se kaikki henkinen tuska ja ahdistus viime keväältä on maksanut itsensä tuhatkertaisesti takaisin :D Oon maailman tyytyväisin, että hain Vaasaan ja todella pääsin tänne! Suosittelen ehdottomasti kaikille vaihtamaan maisemaa ja lähtemään opiskelemaan täysin uuteen ympäristöön.

Mitä tiesit Vaasasta ennen kun tulit ja pitikö tiedot paikkansa?
Olin kuullut etukäteen, että Vaasa on erittäin kompakti opiskelijakaupunki ja että siellä on huikea yhteishenki. Nämä asiat huomasin pitävän paikkaansa heti ensimmäisellä viikolla kun yliopiston fuksiviikko alkoi! Olin myös kuullut että Vaasassa tuulee ja sataa aina. Näin jälkikäteen ajatellen, aika usein on tuullut, mutta harvemmin on satanut. Ajattelin myös, että Vaasassa on paljon ruotsalaisia, ja ruotsin kieli olisi tärkeää osata. No, henkilökohtaisesti en ole itse ollut kertaakaan tilanteessa jossa ei olisi suomenkielellä pärjännyt! Toki ruotsia on hyödyllistä täällä Pohjanmaalla osata, mutta kyllä ilman sitäkin taitoa pärjää mainiosti :D Eli kaikki turha stressi pois, vaikka et puhuisikaan ruotsia!

Miten koet välimatkan Turun ja Vaasan välillä?
Turku-Vaasa välimatka ei ole mua haitannut oikeastaan ollenkaan, koska mulla ei ole Turussa tavallaan mitään miksi siellä pitäisi käydä usein. Toki mulla on paljon ystäviä siellä, mutta ne ymmärtää ettei täältä Pohjanmaalta niin usein ehdi ja pysty etelässä käymään, ja on mun turkulaisillakin ystävillä omat kiirensä. Toki ne ketkä seurustelee, niin niitä voi jossain vaiheessa alkaa toi matkustaminen ärsyttää. Mä vaan itse viihdyn niin hyvin Vaasassa, koska suurin osa opiskelijoista jää tänne aina viikonloppuisinkin, niin täällä on silloinkin tekemistä! Ei vaan nappaa toi yli 5 tunnin junamatka tai bussilla matkustaminen 6 tuntia. Eli myönnän että toi matkustaminen täältä on vähä typerää, mutta suosittelen kulkemaan Facebookin kimppakyydeillä autolla, se on varmaan helpointa!

Oletko opiskelujen ohella mukana jossain toiminnassa? Missä?
Mä olen meidän Vaasan kauppakorkeakoulun NESUn hallituksessa tiedottajana. NESU on pohjoismaalaisten kauppatieteiden opiskelijoiden järjestö, joka edistää yhteistyöä eri pohjoismaiden ja Suomen kaupunkien välillä. Me, eli NESU-Waasa, järjestetään kaikki meidän ainejärjestön Warrantin sitsit, sekä lisäksi muita tapahtumia ja bileitä kyltereille (=kauppakoerkeakoulun opiskelija). Mä olen saanut kokea hallituspestin kautta ihan huikeita juttuja ja tutustunut niin moneen uuteen ihmiseen kaikista Suomen kylterikaupungeista (= kaupunki, jossa on kauppakorkeakoulu). NESU on mahtava tapa verkostoitua, koska meillä on kaikenlaisia erilaisia tapahtumia ympäri vuoden, jonne kaikki ympäri Suomen voivat osallistua. Lisäksi NESUn kautta saa kokemusta tapahtumien järjestämisestä ja vastuutehtävistä, joista varmasti on joskus työelämässä hyötyä! Tulipas kunnon mainospuhe, mutta NESUn kautta oon kyllä todellakin saanut kaiken irti fuksivuodesta :) Vaasassa on yleensäkin todella helppoa päästä järjestö- ja jaostotoimintaan mukaan jos vaan vähänkään intoa riittää! Kaikille halukkaille löytyy varmasti jotain toimintaa opiskelujen ohelle :)

Vinkkejä pääsykokeisiin lukemiseen.
Kokeilkaa kaikkia erilaisia opiskelumenetelmiä, koska aina jollain opiskelutaktiikalla oppii edes sen jonkun yhden asian. Lisäksi päntätkää ja opetelkaa ulkoa, siihen se koko pääsykoe perustuu. Mä tiedän, että se on henkisesti todella rankkaa, mutta jaksakaa pliis painaa se muutama kuukausi. Se kaikki työ maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti jo ensimmäisellä opiskeluviikolla! :) Muistakaa olla realistisia, kun teette yhteishaun. Mä en sano ettettekö kaikki voisi päästä Aalto yliopistoon tai Turun kauppakorkeakouluun, mutta miettikää tarkasti se hakujärjestys ja huomoikaa ensisijaisuuspisteet, koska monet jää ulos yliopistosta 0,25 pisteen takia, ja sekös vasta ärsyttää!

Kaikille hurjasti tsemppiä lukemiseen mihin, ja toivottavasti nähdään mahdollisimman monen kanssa ensi syksynä täällä Vaasassa :)


Vaasassa opiskelua pääsee Instagramista stalkkaamaan monenkin käyttäjän kautta, mutta virallisimpia on
Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan Instagram @Ylioppilaskunta,
Vaasan kauppatieteiden opiskelijoiden ainejärjestön eli Warrantin Instagram @Warranttiry,
Vaasan yliopiston Instagram @UniVaasa
ja Julian mainitsemaa NESU:n toimintaa Vaasassa pääsee seuraamaan Instagramista @NESU_Waasa.

Comments

  1. Hei ihan mahtava idea tämmönen, tosi hyödyllinen varsinkin meille yhteishaun kynnyksellä oleville :)!

    http://iinaemiliasd.blogspot.fi/

    ReplyDelete

Post a Comment