Uusia tulokkaita

Sain ylppärilahjaksi perheeltä uuden koneen. Aluksi oli tarkotus ostaa joku vähän parempi pöytäkone, koska en vanhaakaan kannettavaa ikinä mihinkään liikuttanut, mutta sitten aloin (tai äiti alko) vähän enemmän miettiä asiaa. Oon tässä lähdössä (toivottavasti) syksyllä opiskelemaan ja sillon on varmasti huomattavasti enemmän käyttöä kannettavalle kun pöytäkoneelle. Sen jälkeen sitten monta hyvää lukuiltaa selasin läppäreitä ja lopulta Macbook Pro 13" karsiutu ainoaksi vaihtoehdoksi.

Tä on kevyt ja mulla on paljon hyviä käyttökokemuksia Yosemite käyttöjärjestelmästä, koska oon Evellä aika paljon päässyt käyttämään. Vähän pelotti käyttöjärjestelmän vaihto ja näytön pieni koko (entinen oli 17"), mutta tähän mennessä on ainakin ihan hyvin sujunut. Pientä alkukankeutta oli kyllä havaittavissa: Koitin Adoben käyttäjätuen kanssa saada Photoshopin toimimaan uudessa koneessa ehkä 4 tuntia ja lopulta luovutin ja latasin englannin kielisen version, jolla se aktivointikoodi toimi. Sen jälkeen vaikeeksi on osoittautunut myös tiedostojen hallinta, mutta siihen tulee varmasti rutiinia kun vaan käyttää.

Oon jo löytänyt ihan uusia tapoja ittelleni sen jälkeen kun viime viikon keskiviikkona pääsykokeiden jälkeen pääsin tähän käsiksi. Kannan tän melkein joka päivä yläkertaan keittiöön mukaan ja luen aamupalalla uudet postaukset. En oo tähän laittanut kiinni nyt mitään "pysyvästi" kuten vanhassa koneessa, jossa oli jatkuvasti toinen näyttö, kovalevy, hiiri, piirtopöytä ja laturi kiinni. Sen ansiosta todennäkösesti tän kanssa enemmän liikunkin ja myös, koska tä on niin helppo kantaa paikasta toiseen. Mulla on kyllä suunnitelmissa ostaa uusi näyttö, että ehkä sitten taas jämähdän tänne omaan huoneeseen.

Tän hankinnan lisäksi ostin ennen ylppäreitä itselleni uuden kännykän. Edellinen alko olla jo niin loppuun kulutettu, etten enää jaksanut sitä. Tällä kertaa halusin kokeilla Samsungia ja kotiin päätyi Galaxy S5. Oon nyt melkein Galaxy S6 Edgen julkasemisesta asti halunnut sen S6, mutta ei yksinkertasesti vaan rahat riitä siihen. Tä edellinen versio eli S5 makso yli puolet vähemmän ja on vedenkestävä, joten sen takia päädyin lopulta tähän.


Sellasia uusia tuttavuuksia on siis löytänyt tiensä kotiin. Näiden lisäksi elämään on uutena tullut fyysinen työ. Ja on kunnolla tullutkin. Oon ollu vasta pari päivää töissä ja oon niin poikki, että en edes muista millon oon viimeks ollu näin poikki. En oo moneen kuukauteen tehnyt oikeestaan mitään fyysitä ja nyt pitäis jaksaa 7,5h päivässä olla ulkona ja seistä ja kontata. Oon nyt vaan koittanut nukkua kunnon yöunet niin ehkä mun surkastuneet lihakset selvii vielä tästä. Tänä kesänä mennään samoissa hommissa kuin aikasemminkin eli puutarhatöitä teen.

Comments